Filipina
Presiden Ferdinand R. Marcos Jr. berbual bersama pengasas Kumpulan Mayapada Dato’ Sri Tahir (kiri) – ( Sumber Foto: PNA )

MANILA, FILIPINA – Hartawan Indonesia Dato’ Sri Tahir telah menderma kira-kira PHP41.6 juta (RM3.4 Juta) kepada Filipina untuk menyokong program kebajikan sosial dan penjagaan kesihatan pentadbiran.

Membuat pengumuman itu pada Khamis, Presiden Ferdinand R. Marcos Jr. Malacañang berkata pengasas konglomerat Indonesia Mayapada Group, Tahir, menyerahkan dana itu dalam satu mesyuarat di Istana Malacañan di Manila pada Selasa.

Marcos memberi taklimat kepada Tahir mengenai program kebajikan sosial pentadbirannya untuk kanak-kanak dan orang tua, serta projek perumahan yang sedang berjalan.

“Kami ada program untuk kanak-kanak jalanan. Namun kita masih mempunyai orang yang kehilangan tempat tinggal. Jadi, kami cuba menjaga mereka.

“Kerajaan juga berhasrat untuk menyediakan bantuan kewangan dan perubatan kepada warga emas.

“Seboleh-bolehnya, kita ingin orang ramai tidak bergantung kepada kerajaan. Orang Filipina, saya fikir, mempunyai sikap itu. Jadi, itu adalah keadaan yang baik. Jadi, lebih kurang begitulah cara kami menghampiri cara baharu melakukan kerja sosial,” kata Marcos memetik Phillipine News Agency.

Marcos berkata pentadbirannya juga “sangat agresif” dalam program perumahan untuk menangani tunggakan negara kira-kira 6.5 juta rumah dan matlamatnya untuk membina satu juta unit setiap tahun.

“Itu adalah bahagian yang sangat penting dalam agenda kami. Ia menyebabkan banyak masalah sosial jika kita tidak mempunyai tempat tinggal.

“Amat sukar bagi orang ramai untuk menjadi produktif jika mereka tidak mempunyai rumah sendiri,” katanya kepada Tahir.

Tahir berikrar untuk membantu pentadbiran Marcos dalam meningkatkan kehidupan rakyat Filipina melalui kerja sosial dan penyediaan rumah kos rendah.

Beliau berkata beliau juga berminat untuk membina sebuah hospital di Filipina, sambil menyatakan bahawa beliau aktif dalam memberikan sokongan penjagaan kesihatan kepada negara-negara dalam situasi krisis.

“Kami menjalankan hospital swasta terbesar di Indonesia. Jadi mungkin jika kita boleh melabur juga di hospital di sini. Apa-apa pun mengenai kemanusiaan, saya berminat dengan itu,” kata Tahir kepada Marcos.

“Kami telah bekerja di rantau ini. Jadi, saya harap, dengan izin anda, dengan sokongan anda, izinkan saya mengatur untuk meneroka Filipina,” tambahnya.

Marcos berkata beliau akan membincangkan cadangan Tahir dengan agensi kerajaan yang berkenaan.

Tahir mengasaskan Kumpulan Mayapada, sebuah konglomerat Indonesia, dengan perniagaan dalam industri kewangan, penjagaan kesihatan, hotel dan hartanah, peruncitan khusus, media dan perlombongan.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *