Hajiji
Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Noor ( Sumber Foto: Bernama )

KOTA KINABALU, SABAH – Bank Pembangunan Sabah (SDBank) akan berada di bawah bidang kuasa Ketua Menteri Negeri Sabah (Ordinan Ketua Menteri (Pemerbadanan)) daripada syarikat induknya Sabah Development Berhad dan diletakkan di bawah penyeliaan terus Kementerian Kewangan.

Mengumumkan perkara ini hari ini, Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Haji Noor berkata langkah itu adalah sebahagian daripada langkah yang diluluskan oleh kabinet negeri bagi mengukuhkan sokongan negeri kepada SDBank.

“Langkah ini mengesahkan komitmen negeri untuk menyokong penuh SDBank dalam menunaikan obligasi kewangannya dan memenuhi cita-cita pertumbuhannya.

“Cita-cita yang dimandatkan untuk bergerak ke hadapan adalah untuk SDBank menumpukan perhatian dengan teliti kepada projek pembangunan yang bermakna dari segi sosial dan ekonomi serta bertanggungjawab terhadap alam sekitar di Sabah,” katanya.

Ketua Menteri berkata Lembaga baharu telah ditubuhkan untuk memacu SDBank ke arah strategik ini, dengan Datuk Seri Panglima Lim Haw Kuang sebagai Pengerusi Eksekutif.

Ahli Lembaga Pengarah lain ialah Setiausaha Tetap Kementerian Kewangan Datuk Mohd Sofian Alfian Nair, Patricia Ubing (Pengarah Bebas Bukan Eksekutif Kanan), Datuk Vincent Pung, Dr Dionysia Kibat dan Datuk Brenndon Keith Soh.

Hajiji berkata SDBank juga akan meneroka perkongsian strategik dengan institusi kewangan pembangunan (DFI) lain untuk membiayai projek pembangunan yang disasarkan di Sabah.

“Kerajaan negeri melihat SDBank sebagai kunci dalam menyokong teras strategik negeri di bawah Hala Tuju Sabah Maju Jaya dalam mempromosi dan melaksanakan projek pembangunan untuk kepentingan terbaik Sabah,” katanya.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *