Jeffrey
Jeffrey (tiga dari kanan) menyerahkan Lesen Memandu Motosikal B2 kepada Simon Siku, 67, peserta paling berusia Program MyLESEN sambil diperhatikan oleh Harris (kiri) – ( Sumber Foto: Ihsan Jabatan Penerangan Sabah )

TAMBUNAN, SABAH – Seramai 442 peserta B40 berusia 16 hingga 67 tahun menerima manfaat Program Bantuan Lesen Memandu (MyLESEN) koordinasi Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) di daerah ini.

Timbalan Ketua Menteri I, Datuk Seri Dr Jeffrey G. Kitingan berkata, bantuan Lesen Memandu Kelas B2 (Motosikal) itu memudahkan pergerakan peserta yang menggunakan motosikal berulang alik ke tempat kerja, menjalankan perniagaan kecil-kecilan atau mengusahakan pertanian untuk meningkatkan ekonomi keluarga.

“Mereka tidak perlu merasa takut atau risau lagi dengan sekatan jalanraya yang diadakan oleh JPJ ataupun Polis Diraja Malaysia (PDRM).

“Sebelum ini, mungkin ada peserta yang pernah menunggang motosikal tanpa lesen atau secara haram, tetapi kini mereka adalah penunggang yang mempunyai lesen sah” katanya semasa Majlis Perasmian Penutupan Program MyLESEN Peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN) Tambunan.

Dalam pada itu, Ketua Pengarah Pengangkutan Jalan Malaysia, Rospiagos Taha berkata, program tersebut merupakan salah satu usaha berterusan JPJ untuk meningkatkan kesedaran orang ramai terhadap pematuhan peraturan dan pembudayaan keselamatan jalan raya.

“Penetapan kesemua modul kursus ujian dan latihan adalah setara dengan ketetapan sedia ada bagi membuktikan komitmen serta usaha berterusan JPJ untuk memastikan semua pemandu kenderaan adalah betul-betul kompeten dan menjamin keselamatan pengguna jalan raya.

“Calon-calon di bawah Program MyLESEN telah menduduki tiga modul kursus iaitu Kursus Teori (KPP01), Latihan Praktikal di Litar (KPP02) dan Latihan Praktikal di Jalan Raya (KPP03) selain Ujian Buta Warna,” ujarnya di dewan terbuka Pisompuruan Square, pada Sabtu.

Teks ucapan beliau disampaikan oleh Timbalan Ketua Pengarah (Pengurusan) Pengangkutan Jalan Malaysia, Ibrahim Mohd Yusof.

Turut hadir, Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan Negeri, Harris Ali, Pegawai Daerah Tambunan, Sobitun Makajil dan Ketua Bahagian Pengurusan Ibu Pejabat Polis Daerah Keningau, ASP Chung Piaw Joon. — JABATAN PENERANGAN SABAH

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *