Hajiji
Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Noor ( Sumber Foto: Gambar Google )

KOTA KINABALU, SABAH – Mahkamah Rayuan Belanda menolak permohonan Kumpulan Sulu untuk menguatkuasakan anugerah timbang tara AS$15 bilion terhadap rakyat Malaysia kerajaan adalah bukti kumpulan terbabit tidak mempunyai locus standi.

Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor dalam satu kenyataan yang dikeluarkan menegaskan bahawa keputusan terbabit juga membuktikan pihaknya tidak mengiktiraf tuntutan tersebut.

“Sabah berkongsi keyakinan Kerajaan Persekutuan seperti yang dinyatakan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa ia lebih hampir untuk membatalkan sepenuhnya anugerah itu selepas keputusan itu,” katanya.

Dalam pada itu, Hajiji turut menzahirkan penghargaan kepada Kerajaan Persekutuan atas tindakan tegas dengan berdiri teguh untuk melindungi kedaulatan Malaysia.

Katanya, kerajaan negeri akan terus bekerjasama rapat dengan kerajaan Persekutuan sehingga apa yang digelar sebagai tuntutan Sabah jtu dibatalkan.

Dalam perkembangan lain, Anwar mengumumkan Mahkamah Rayuan The Hague, Belanda menolak permohonan kumpulan Sulu untuk mengiktiraf dan menguatkuasakan award akhir timbang tara sebanyak AS$14.9 bilion (RM62.59 bilion) di negara terbabit.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *