Fahmi
Fahmi ketika ditemui media ( Sumber Foto: Bernama )

IPOH, PERAK – Malaysia bukan sahaja memerlukan media bebas tetapi juga berani bercakap tanpa rasa takut dan pilih kasih, kata Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzil.

Bernama melaporkan Fahmi sebagai berkata media diperlukan bukan sahaja dari segi semak dan imbang tetapi juga untuk memastikan suara yang didengari akan dirakam dan dilaporkan.

“Malaysia berada di kedudukan ke-73 dalam Indeks Kebebasan Akhbar Dunia 2023, seperti yang dikeluarkan oleh Reporters Without Borders, iaitu pencapaian Malaysia tertinggi dalam beberapa tahun.

“Tetapi kedudukan ini tidak boleh dipandang remeh; terdapat banyak kerja yang perlu dilakukan. Jadi, saya harap beberapa hari ini, rakan-rakan media akan dapat berfikir, melalui perbualan, perbincangan yang bukan sahaja akan membantu meluaskan ufuk kita tetapi juga meneruskan siasatan tentang apa yang perlu kita lakukan demi dan masa depan industri ini. ,” kata Fahmi dalam ucapan perasmiannya pada Forum Media Hawana 2023 pada Ahad.

Bertemakan ‘Masa Depan Media’, forum itu dianjurkan bersama Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama) dan Institut Penyiaran dan Penerangan Tun Abdul Razak (IPPTAR) sempena Hari Wartawan Nasional (Hawana) 2023.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *