Gambar sekadar hiasan…

WASHINGTON, AMERIKA SYARIKAT – Aktiviti perniagaan Starbucks Corp semakin teruk sejak kebelakangan ini bukan sahaja kerana boikot solidariti Palestin, tetapi mogok kakitangan dan promosi musim percutian yang suam-suam kuku mengakibatkan kemerosotan kira-kira RM50.8 bilion dalam nilai pasaran.

Walaupun perjuangan rantaian kopi ikonik pelbagai aspek itu, termasuk Hari Piala Merah yang kurang ceria dan ketegangan politik global yang melanda hampir keseluruhan restoran dan kafe, arus ketidakpuasan hati menandakan permulaan yang mencabar untuk masa depan syarikat, kata seorang penganalisis industri.

Laporan Newsweek menyatakan pasaran saham telah membebankan Starbucks kerana ia bergelut dengan isu masyarakat yang kompleks mendorong pelabur untuk berundur diri daripada kerugian berturut-turut terpanjang sejak penubuhannya pada 1992.

Dalam tempoh 19 hari, sejak promosi Hari Piala Merah pada 16 November di AS, saham Starbucks telah menjunam 8.96 peratus di tengah-tengah jualan yang perlahan sewaktu musim cuti.

Boikot di rangkaian yang berpangkalan di Seattle, Washington datang berikutan tweet daripada Starbucks Workers United, kesatuan yang mewakili ramai baristanya, yang menyatakan solidariti dengan rakyat Palestin.

Beberapa siri boikot dicetuskan yang mana berlaku di seluruh platform media sosial. 

Tindakan undang-undang syarikat itu terhadap kesatuan tersebut telah memperhebatkan perdebatan, meninggalkan Starbucks untuk mengemudi operasi perniagaannya di tengah-tengah ekspresi politik.

Selain itu, mogok yang diketuai oleh pekerja kesatuan, mendesak untuk menambah baik kakitangan, penjadualan dan tawar-menawar berhubung rundingan kontrak.

Pekerja di AS menuntut keadaan kerja yang lebih baik, terutamanya pada hari trafik tinggi yang mereka katakan menguji had kapasiti dan semangat kakitangan.

Syarikat itu menafikan sebarang salah laku dalam senario itu tetapi menghadapi cabaran untuk mengekalkan reputasi jenamanya di tengah-tengah isu global yang memecah belah.

Dalam satu panggilan dengan penganalisis baru-baru ini, Ketua Pegawai Eksekutif Starbucks Laxman Narasimhan berkata beliau kekal optimistik tentang kepelbagaian saluran syarikat dan keupayaannya untuk melibatkan pelanggan walaupun menghadapi cabaran makroekonomi dan perubahan tingkah laku pengguna.

Namun, gabungan cabaran yang dihadapi Starbucks melampaui masalah dengan gabungan mogok buruh, boikot dan trafik kaki yang lemah.

Hari Piala Merah yang lazimnya menggembirakan telah dimalapkan tahun ini oleh penyingkiran kakitangan, yang mengganggu perkhidmatan di lebih 200 lokasi A.S.

Promosi itu, yang terkenal kerana memberi hadiah kepada pelanggan cawan merah yang boleh diguna semula dan menandakan permulaan musim cuti, menyaksikan penurunan sambutan yang mendadak.

Acara itu, yang pada 2022 menjana rekod hari jualan walaupun lebih 100 kedai bermogok, tidak dapat mengulangi kejayaan masa lalunya, dengan data Placer.ai menunjukkan peningkatan hanya 31.7 peratus pengunjung berbanding 81 peratus tahun sebelumnya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *