Anifah
Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor (dua dari kiri) mendengar taklimat daripada Pengerusi ASB, Datuk Suhaili Abdul Rahman (kiri) – ( Sumber Foto: Ihsan JKM Sabah )

LABUAN – Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor mahu pengurusan Pangkalan Bekalan Asia (ASB) memaksimumkan penyertaan dalam industri minyak dan gas.

“Petronas telah menyatakan mahukan 30 peratus penyertaan daripada syarikat Sabah tetapi setakat ini penyertaan tidak begitu memberangsangkan.

“Kita mesti pastikan kita mencapai sasaran 30 peratus,” kata Hajiji dalam lawatan kerja sulungnya ke ASB di sini hari ini.

Dengan Taman Perindustrian Minyak dan Gas Sipitang (SOGIP) di tanah besar kini hampir penuh, ASB mesti memanfaatkan peluang dalam industri minyak dan gas.

“ASB di bawah Perbadanan Tenaga Sabah (SEC) adalah salah satu GLC utama kerajaan negeri.

“Adalah penting untuk ASB mempelbagaikan perniagaannya dalam industri minyak dan gas,” katanya selepas taklimat oleh Pengerusi ASB Datuk Suhaili Abdul Rahman dan Ketua Pegawai Eksekutif Japar Esteban mengenai rancangan masa depan syarikat.

Antaranya ialah pembinaan kemudahan Penukaran Krew yang akan berfungsi sebagai pusat pemprosesan Kastam, Imigresen dan Keselamatan untuk pekerja yang masuk ke perairan Sabah dan cadangan pembesaran dermaga dermaga yang dianggarkan menelan belanja RM240 juta.

Turut hadir Pengerusi Perbadanan Labuan Senator Tan Sri Anifah Aman dan Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Safar Untong.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *