Anwar
Anwar dan Hajiji bersama barisan pemimpin Sabah pada Majlis Pecah Tanah Empangan Hidroelektrik Ulu Padas

TENOM, SABAH – Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim menafikan dakwaan sesetengah “rakan” yang berkata Kerajaan Perpaduan mengendahkan pembangunan Sabah.

Katanya, ada sesetengah pihak yang bertungkus lumus untuk menanam benci rakyat terhadap kerajaan Persekutuan.

“Kenapa? Kerana kali terakhir anda akan mendapat suapan daripada orang yang anda sokong dalam Kerajaan Persekutuan atau negeri yang tidak menjalankan tugas mereka.

“Kini apabila rakyat secara keseluruhannya menerima perkembangan anda cuba memecahbelahkan mereka.

“Anda boleh menjadi pengkritik…Saya sendiri pengkritik nombor satu kerajaan dahulu, tetapi lakukanlah dengan fakta.

“Jangan buat apa yang PAS lakukan. Jangan belajar (menipu) daripada mereka,” katanya dalam ucapannya sebelum merasmikan majlis pecah tanah Empangan Hidroelektrik Ulu Padas sini pada Khamis.

Dalam pada itu, beliau memuji kepimpinan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Hajiji Noor yang memudahkan urusan antara kerajaan negeri dan pusat.

“Hubungan baik yang dipupuk dengan Hajiji memudahkan segalanya. Dia meminta saya projek bukan untuk kepentingan peribadi atau keluarga tetapi untuk kebaikan dan keselesaan rakyat Sabah.

“Saya berterima kasih kepada Hajiji untuk memberikan kontrak secara telus.

“Jika tidak, kebanyakkan projek akan tertangguh seperti Lebuhraya Pan Borneo bernilai RM15 bilion sedangkan Sarawak telah hampir siap. Ini juga sebahagian daripada salah kerja kerajaan Sabah sebelum ini.

“Namun kini ia bukan lagi isu peruntukan. Seperti banyak projek lain, ianya telah dibayar dan kini ia mesti disegerakan.

“Malah Yang di-Pertuan Agong telah melihat dan memandu sendiri di atas jalan raya Sabah kerana keluhan rakyat.

“Saya memberi jaminan kepadanya bahawa Sabah seperti Sarawak akan lebih telus,” katanya.

Anwar berkata beliau dan Hajiji berpandangan sama bahawa projek-projek di Sabah perlu dipersiapkan dengan cepat.

“Sebagai contoh, empangan ini adalah projek yang besar dan ia adalah sangat mustahak kita menyiapkannya mengikut jadual.

“Rakyat Sabah jauh ketinggalan berbanding negeri lain. Meskipun ramai pelabur asing berminat dengan Sabah mereka cuma akan masuk apabila kemudahan asas mencukupi. Ini juga demi keselesaan rakyat Sabah,” katanya.

Dalam pada itu, berkenaan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) beliau berkata selain janji yang perlu dikotakan, Kerajaan Perpaduan telah membuat pencapaian jauh lebih besar berbanding berpuluh tahun kerajaan lain sebelumnya.

“Hajiji akan melakukan apa sahaja dalam kuasanya untuk mempercepatkan projek yang bermanfaat untuk rakyat yang menyumbang kepada prestasi negara dalam menarik pelabur,” katanya.

Anwar mengimbas kembali lawatan ke New York, Amerika Syarikat bersama Timbalan Ketua Menteri Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan baru-baru ini.

“Ramai yang berminat untuk melabur di Sabah tetapi Jeffrey menahan di biliknya kerana sakit. Ini masalah pemimpin Sabah,” seloroh Anwar.

“Tetapi ia bukan salahnya sebenarnya. Jeffrey tahu bahawa kerajaan persekutuan menggunakan setiap peluang untuk menaikkan Sabah.

“Mana-mana pelabur akan meminta infrastruktur asas sebelum masuk dan inilah yang kami sasarkan untuk menjamin Sabah.

“Sabah masih menjadi destinasi pelancongan nombor satu di Malaysia, malah dipuji oleh Presiden Korea atas keindahan semula jadi dan keramahan tempatan.

“Laporan KDN menyatakan Sabah memerlukan kemudahan yang lebih baik, kaunter imigresen dan kastam yang dinaik taraf.

“Jika terminal lapangan terbang baharu akan memudahkan perkara ini maka kami akan mengadakan perbincangan lanjut dengan Hajiji,” katanya.

Dalam nota berbeza, Anwar berkata beliau telah tergelincir oleh seorang “rakan lama”, Adun Kemabong Rubin Balang sebaik tiba di majlis itu.

“Ia ternyata permintaan peruntukan untuk rumah panjang Murut di Kemabong. Ia satu permintaan besar juga. Tapi tak apa, saya luluskan RM2 juta dulu,” katanya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *