Jaswant Singh Khalra ialah seorang aktivis hak asasi manusia Sikh yang terkenal. Dia telah diculik oleh Polis Punjab pada 6 September 1995, ditahan, diseksa dan dibunuh pada penghujung Oktober 1995. Khalra sedang menyiasat pembunuhan di luar kehakiman terhadap Sikh oleh Polis Punjab.

Khalra telah dijemput ke luar negara untuk memberikan bukti tentang pembunuhan orang Sikh. Dia membentangkan anggaran: 25,000 dibakar secara haram; 6,000 dari daerah Amritsar sahaja.

Dokumentasinya mendedahkan ekosistem impunitas dan mengkontekstualisasikan kes suaka individu yang telah mewujudkan populasi diaspora Sikh di Barat sejak 1984. Jurucakap Dal Khalsa Kanwar Pal Singh berkata suara S Khalra disenyapkan selama-lamanya kerana dia menjadi suara orang yang tidak bersuara. .

Beliau berkata, sumbangan dan pengorbanan Khalra adalah unik kerana dia sedang bergelut untuk mendapatkan keadilan bagi orang hilang yang diculik secara haram, diseksa, dihapuskan dan dibakar sebagai mayat tidak dikenali oleh polis Punjab dan pasukan keselamatan lain.

Mahkamah Agung mula mengambil maklum tentang kehilangan di Punjab pada 15 November 1995, susulan penculikan dan pembunuhan Jaswant Singh Khalra. Khalra telah mendakwa polis Punjab kerana membakar 2,097 mayat secara rahsia di kawasan Amritsar, Tarn Taran dan Majitha.

SC mengarahkan CBI untuk menyiasat penculikan Khalra dan fakta dakwaan Khalra mengenai pembakaran mayat secara rahsia oleh polis.

Selepas itu, CBI memfailkan kertas pertuduhan dalam 44 kes dan juga mendakwa sembilan anggota polis dengan Khalra penculikan dan pembunuhan. Enam daripada mereka ini kemudiannya dijatuhkan hukuman penjara seumur hidup. Perbicaraan masih belum selesai dalam kebanyakan kes ini kerana kelemahan undang-undang.

Aktivis hak asasi manusia terus mengusahakan kes mereka yang tidak bersalah yang telah dihilangkan oleh Polis Punjab walaupun fakta bahawa rekod tempat pembakaran mayat di daerah lain di Punjab yang Khalra belum belajar lagi kini telah dimeterai dan tidak boleh diakses.

Pada 2011, Pertubuhan Sikh Sedunia dan Rangkaian Undang-undang Hak Asasi Manusia di Delhi India melancarkan ‘Pusat Khalra untuk Pembela Hak Asasi Manusia’ untuk melindungi wira yang suka S Khalra mempertaruhkan nyawa mereka untuk bersuara menentang ketidakadilan.

NGO Punjab Documentation and Advocacy Project (PDAP) yang berpangkalan di Chandigarh mengeluarkan laporan pada 2017, mendakwa telah mengenal pasti 8,257 orang yang hilang dari 1980 hingga 1995 dari seluruh negeri dan turut dibakar sebagai mayat tidak dikenali dan tidak dituntut.

Filem Honey Trehan “Punjab ’95”, berdasarkan kehidupan aktivis hak asasi manusia Jaswant Singh Khalra, juga menyelidiki kehidupan Khalra, yang terkenal dengan usahanya menentang dakwaan pertemuan palsu pemuda Sikh oleh Polis Punjab semasa militan telah dialih keluar daripada tayangan perdana dunia di bahagian Pembentangan Gala pada 11 September, laman web tidak lagi menyebut drama biografi dalam barisannya. Filem biopik itu telah berada di bawah radar sejak ia diumumkan.

Hukuman mati di luar kehakiman, kematian dalam tahanan, kehilangan dan penyeksaan meluas yang dilakukan oleh Polis Punjab atas nama keselamatan negara adalah jelas melanggar undang-undang hak asasi manusia antarabangsa.

Pelanggaran ini bukanlah hasil daripada segelintir anggota polis penyangak yang memerangi keganasan, tetapi gejala sistem yang tertanam secara mendalam yang tidak mempedulikan kehidupan manusia dan kedaulatan undang-undang.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *