Hajiji
Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Noor menandatangani plak perasmian sambil disaksikan Duta Korea Selatan ke Malaysia, Yeo Seung Bae (kanan) dan Konsul Jeneral Korea Selaran di Kota Kinabalu, Joo Jung Cheol (dua dari kiri) dan Timbalan Ketua Menteri, Datuk Dr Joachim Gunsalam (kiri) – ( Sumber Foto: Ihsan JKM Sabah )

KOTA KINABALU, SABAH – Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata program Sabah Malaysia Rumah Keduaku (SMM2H) yang disemak semula akan dibentangkan di Dewan Undangan Negeri (DUN) tidak lama lagi.

Beliau berkata program SMM2H telah diperhalusi untuk menjadikan Sabah menarik kepada warga asing yang ingin berpindah ke sini.

“Kebanjiran bakat dan kepakaran akan memberi manfaat kepada kami, khususnya untuk program Sabah Malaysia My Second Home (SMM2H) kami yang akan dibentangkan di DUN tidak lama lagi.

“Kami berharap dapat melihat lebih ramai bakat bernilai tinggi termasuk dari Korea Selatan berpindah ke Sabah,” katanya.

Hajiji berkata Sabah kini menjadi rumah kepada kira-kira 2,000 warga Korea, yang kebanyakannya tinggal di ibu negeri.

“Kami sememangnya digalakkan untuk melihat kehadiran masyarakat Korea yang teguh dan tegas di sini,” katanya pada perasmian rasmi Konsulat Republik Korea di Kota Kinabalu di Plaza Shell, di sini, hari ini.

Menurutnya, walaupun jumlah terbabit agak kecil namun pihaknya berbesar hati dengan penyertaan aktif mereka dalam ekonomi negeri ini

“Secara kolektif, mereka telah memberi impak yang besar, kerana ramai yang memilih untuk menetap di sini dan membawa pengalaman dan kemahiran yang kaya dan pelbagai,” katanya.

Hajiji berkata penubuhan Konsulat Korea di sini merupakan langkah penting seterusnya dalam pengembangan rangkaian diplomatik dan konsular Korea Selatan kerana ia berusaha untuk membina dan meningkatkan hubungan serantau dan global.

“Malaysia dan Republik Korea telah melangkah jauh, telah menjalin kerjasama selama enam dekad berikutan penubuhan hubungan diplomatik pada 1960.

“Sejak itu, kami telah mencapai banyak kemajuan dalam pertukaran dan kerjasama dalam banyak bidang,” katanya.

Pada 2022, Republik Korea Selatan disenaraikan sebagai rakan dagangan kelapan terbesar Malaysia dan destinasi eksport kelapan terbesar.

Manakala hubungan perdagangan antara Sabah dan Korea Selatan telah berkembang dengan stabil, dengan eksport perdagangan Sabah ke Korea Selatan mencatatkan RM4 bilion dan import Sabah dari Korea Selatan pada RM900 juta tahun lepas.

“Permata utama ini setakat ini, sudah tentu, projek pembuatan kerajang tembaga SK Nexilis Korea Selatan bernilai RM4.2 bilion, salah satu pelaburan asing terbesar di Sabah.

“Pelaburan berimpak tinggi itu menjanjikan bukan sahaja peluang pekerjaan untuk rakyat Sabah tetapi juga memainkan peranan penting dalam memajukan perindustrian Sabah dan mengubahnya menjadi ekonomi canggih yang akan terus memberi manfaat kepada pihak berkepentingan Korea Selatan dan rantau ini,” katanya.

Terdapat banyak perkara Sabah dan Republik Korea Selatan boleh memanfaatkan lagi kekuatan masing-masing.

“Bagi Sabah, kerajaan saya dipandu oleh pelan hala tuju pembangunan kami, Hala Tuju Sabah Maju Jaya, dan komitmen kami terhadap pertumbuhan tidak berbelah bahagi.

“Sabah terbuka untuk perniagaan, dan kami ingin melihat lebih ramai pelabur datang ke Sabah untuk mewujudkan perjanjian perniagaan menang-menang dan perkongsian,” katanya.

“Seperti yang kita katakan, pelancongan di Sabah terus berkembang dengan kukuh pada 2023. Warga Korea Selatan merupakan penyumbang utama, dengan ketibaan dicatatkan pada 95,966 (peningkatan 2,705.2 peratus) dari Januari hingga Jun 2023.

“Sehingga September 2023, Sabah disambungkan ke dua bandar – Incheon dan Busan di Korea Selatan dengan 23 penerbangan dan kapasiti 4,409 tempat duduk setiap minggu. Saya gembira Sabah terus menjadi destinasi yang dicari oleh rakyat Korea Selatan,” katanya.

Hajiji berkata pertumbuhan kukuh menunjukkan keseluruhan ketibaan pelawat ke Sabah mencatatkan 1.2 juta ketibaan dari Januari hingga Jun tahun ini dan menjana RM2.45 bilion dalam resit pelancongan adalah petanda baik.

Beliau berkata Sabah mengharapkan lebih banyak kerjasama dengan Konsulat Republik Korea untuk memudahkan perdagangan dan pelaburan serta dalam bidang lain yang mempunyai kepentingan yang sama seperti pertukaran budaya, teknikal dan pendidikan.

“Kami mengakui peranan khas yang akan dimainkan oleh konsulat dalam mempromosikan hubungan dua hala dan berfungsi sebagai jambatan untuk menjalinkan hubungan.

“Bersama-sama, kita boleh mencapai tahap baharu dan menyumbang kepada kemakmuran kedua-dua Sabah dan Republik Korea,” katanya.

Turut hadir Timbalan Ketua Menteri Datuk Dr Joachim Gunsalam, Datuk Shahelmy Yahya dan Duta Besar Korea Selatan ke Malaysia, Yeo Seung-Bae.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *