Pbs
Presiden Parti Bersatu Sabah Datuk Seri Dr Maximus Ongkili (dua kiri) menerima cenderahati daripada Penasihat Perdana PBS Tan Sri Joseph Pairin Kitingan pada Persidangan Perwakilan PBS ke-38 di Hongkod Koisaan, Penampang, Ahad sambil dilihat Joachim (kanan) – ( Sumber Foto: Ihsan PBS )

PENAMPANG, SABAH – Kerjasama lebih kukuh antara Parti Bersatu Sabah (PBS) dan Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) penting bagi memastikan kemenangan dalam pilihan raya akan datang.

Walau bagaimanapun, Timbalan Presiden PBS Datuk Dr Joachim Gunsalam berkata kerjasama itu mestilah tulen dan merangkumi pembahagian kuasa dan peruntukan kerusi.

“Bekerjasama bukan satu masalah, tetapi ia mesti ikhlas. Jangan hanya kata kita bekerjasama tetapi tidak apabila mengenai pengagihan kuasa.

“Dari segi peruntukan kerusi, kita perlu membincangkan perkara ini. Jika ada kerjasama yang lebih kukuh, kemungkinan kita memenangi pilihan raya akan datang adalah cerah,” katanya.

Beliau berkata demikian semasa merasmikan Kongres Wanita dan Belia PBS di Hongkod Koisaan, di sini, pada Sabtu.

Pengasas PBS Tan Sri Pairin Kitingan manakala berkata beliau lebih suka bekerjasama dengan Star berbanding penggabungan parti Kadazan Dusun Murut (KDM) di Sabah seperti yang dikhabarkan baru-baru ini.

Kerjasama tidak semestinya bergabung. Kerjasama melibatkan usaha bersama dengan niat bersama.

“Apa yang penting adalah untuk mengelak mensabotaj satu sama lain,” katanya berhubung parti yang diterajui abangnya, Presiden STAR Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan.

Pairin yang kini Penasihat Perdana PBS berkata sokongan dua hala diperlukan.

“Namun apabila seseorang diberikan kawasan tertentu, adalah wajar untuk rakan mereka memberikan sokongan. Itulah cara ia berfungsi,” katanya selepas merasmikan Kongres ke-38 PBS di Dewan KDCA pada Ahad.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *