Fadillah
Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof

KUCHING, SARAWAK – Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof hari ini mendedahkan rizab Sarawak hampir mencecah RM40 bilion, peningkatan daripada RM31 bilion.

Fadillah, yang juga Naib Presiden Kanan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), membuat pengumuman itu pada konvensyen khas parti zon selatan yang diadakan sempena 60 tahun kemerdekaan Sarawak tahun ini.

“Selain sumber lain, pemimpin kita juga berani mengenakan Cukai Jualan Sarawak bagi produk petroleum pada 2019.

“Itu bukan sahaja sumber kita, ada banyak lagi sumber dan segala usaha telah dilakukan untuk meningkatkan pendapatan negeri,” katanya.

Beliau berkata, pemimpin negeri berani membawa Petronas ke mahkamah dan akhirnya negeri ini berjaya mengenakan Cukai Jualan Sarawak.

Fadillah berkata Perdana Menteri Tan Sri Abang Johari Openg telah memperkenalkan ekonomi digital ke arah menjadikan Sarawak sebuah negeri maju menjelang tahun 2030 selepas mengambil alih kepimpinan pada 2017.

“Kami juga mempunyai e-dompet Sarawak Pay, bukan sahaja digunakan di Sarawak, malah di luar negara.

“Kita juga mempunyai Bank Pembangunan Sarawak dan Petroleum Sarawak Berhad, yang kesemuanya dilaksanakan oleh pucuk pimpinan negeri.

“Selain itu, kita telah menyaksikan pembangunan pesat di seluruh Sarawak seperti jalan raya, jambatan dan kemudahan asas termasuk rangkaian telekomunikasi yang telah dilaksanakan oleh kerajaan negeri,” katanya.

Beliau berkata kerajaan negeri juga telah melaksanakan pembangunan sosio-ekonomi dan kesejahteraan rakyat seperti dana untuk ibu selepas bersalin, dana untuk anak yang baru lahir dan Kad Emas Kenyalang untuk warga emas berumur 60 tahun ke atas.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *