New Delhi sedang bersedia untuk menjadi tuan rumah G-20 sebuah forum antara kerajaan 19 negara dan Kesatuan Eropah (EU) pada 9 dan 10 September untuk menangani isu utama berkaitan ekonomi global.

Pengaturan keselamatan besar-besaran juga telah dilaksanakan, dengan 130,000 pegawai/pegawai keselamatan dikerahkan.

Satu ancaman yang jelas kepada sidang kemuncak itu adalah daripada radikal ekstremis Khalistani, yang telah secara aktif merosakkan kerajaan India, harta awam dan mengeluarkan ancaman bunuh kepada pegawai berpangkat tinggi dalam pelbagai misi India di luar negara.

Pada 27 Ogos, mesej proKhalistani ditulis di lima stesen metro di pelbagai lokasi di Delhi.
Suspek yang tidak dikenali menulis “Delhi Banega Khalistan” (Delhi akan menjadi Khalistan) dan “Khalistan Zindabad” (Hidup Khalistan) di dinding sekurang-kurangnya lima stesen Metro Delhi.

Pada 19 Mac 2023, serangan terhadap Suruhanjaya Tinggi India di London telah dilakukan oleh sekumpulan penunjuk perasaan, yang menurunkan bendera tiga warna India yang berkibar di atas Suruhanjaya Tinggi India, sambil mengibarkan bendera Khalistani pemisah.

Bertindak untuk mengganggu sambutan Hari Kemerdekaan India pada 15 Ogos, penunjuk perasaan pro-Khalistan turut mengadakan bantahan di Konsulat India di Vancouver, Kanada. Malah beberapa penunjuk perasaan membakar Bendera Kebangsaan India di luar konsulat.

Penyokong Khalistani turut membuat bantahan di luar Kedutaan India di Washington, DC. Malah di Australia, pelampau Khalistani mengadakan bantahan dengan mengibarkan bendera Khalistani kuning dan poster di samping melaungkan slogan ‘Anti-India’ di pelbagai tempat, tempat sambutan Hari Kemerdekaan India berlangsung.

Diaspora Sikh di luar India terus menyokong pergerakan itu melalui sokongan kewangan, propaganda, dan lobi politik di negara yang mereka tinggal.

Diaspora telah menggunakan media sosial untuk mengumpulkan sokongan untuk tujuan Khalistan, dan referendum sering diadakan untuk mengumpulkan sokongan untuk pergerakan itu.

Ancaman dalam talian yang dikaitkan dengan kempen proKhalistan ‘Bunuh India’ mewakili “peningkatan” besar berbanding kempen sebelumnya untuk perhimpunan di misi India di Ottawa, Toronto dan Vancouver.

Peningkatan ini, yang bertepatan dengan Presidensi India bagi G-20 dan mesyuarat puncak utama di pelbagai bandar di seluruh negara, menimbulkan ancaman keselamatan yang ketara.

Sebagai Pengerusi, India mesti menegaskan bahawa undang-undang dilaksanakan untuk menghalang kumpulan pengganas daripada beroperasi tanpa hukuman di platform teknologi,
terutamanya media sosial, untuk menyebarkan mesej radikal.

Sebagai Presiden G20 semasa, India boleh meningkatkan tekanan kepada negara anggota untuk menentang kempen dalam talian yang mendapat sokongan untuk agenda pelampau seperti agenda untuk ‘Khalistan.’

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *