Pasukan komunal Hindu termasuk Rashtriya Swayamsevak Sangh (RSS) dan Bharatiya Janata Party (BJP) mempunyai keinginan lama untuk penggabungan total Jammu dan Kashmir India yang Diduduki Secara Haram (IIOJK) dengan Kesatuan India dan menubuhkan tamadun Hindu di wilayah itu. Kashmir kekal sebagai salah satu tumpuan utama mereka berikutan pembentukan kerajaan fasis pimpinan Narendra Modi di New Delhi pada 2014. Bagaimanapun, mereka mendapat peluang keemasan untuk memberikan bentuk praktikal kepada reka bentuk mereka yang tidak sedap dipandang selepas BJP memenangi kemenangan besar pada 2019 jeneral India pilihanraya. Mereka mempergiatkan usaha untuk melaksanakan agenda Hindutva mereka di wilayah itu dan sebagai langkah awal membuat pengumuman pemansuhan status khas Kashmir yang diduduki pada 05 Ogos 2019. Justeru, tarikh ini menjadi titik tolak dalam sejarah IIOJK.

Memansuhkan Status Khas IIOJK

Tindakan itu dibuat melalui arahan presiden, yang membatalkan Perkara 370 dan Perkara 35A perlembagaan India. Perkara 370 telah memberikan status autonomi khas kepada Jammu dan Kashmir dan semua peruntukan Perlembagaan India, yang terpakai kepada negeri-negeri India tidak terpakai untuk wilayah itu. Disebabkan oleh Artikel ini, Jammu dan Kashmir adalah sebuah wilayah, yang (walaupun menjadi sebahagian daripada Kesatuan India di bawah apa yang dipanggil Instrumen Penyertaan) menikmati perlembagaan, bendera dan bahasa rasmi yang berasingan. Hanya kerana Artikel ini, kecuali untuk pertahanan, hal ehwal luar negeri, kewangan dan komunikasi, Parlimen India memerlukan persetujuan daripada apa yang dipanggil kerajaan Jammu dan Kashmir. Walaupun sebahagian besar keistimewaan yang dimiliki Jammu dan Kashmir di bawah Perkara 370 telah lama terhakis dengan peredaran masa namun Perkara 35A menghalang orang bukan Kashmir daripada memperoleh harta dan pekerjaan di institusi kerajaan di wilayah itu. Kerajaan India juga membahagikan wilayah yang diduduki kepada dua Wilayah Kesatuan – Jammu dan Kashmir dengan badan perundangan dan Ladakh tanpa badan perundangan.

Lockdown dan Tindakan Lain

Berikutan pengumuman sensitif yang dibuat pada 5 Ogos dan hari-hari berikutnya, kerajaan India menggantung perkhidmatan mudah alih, televisyen, talian tetap dan internet serta mengenakan perintah berkurung di bandar dan pekan utama IIOJK. Anggota separa tentera India ditempatkan di setiap sudut dan sudut wilayah yang diduduki manakala tentera dan tentera udara turut diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga. Ketakutan dan kebimbangan telah mencengkam Kashmir yang diduduki kerana India telah mengerahkan 38,000 tentera tambahan dalam beberapa hari lalu. Ia juga telah membatalkan ziarah Hindu utama, Amarnath Yatra, mengarahkan penutupan sekolah dan kolej dan meminta pelancong meninggalkan wilayah itu. Pihak berkuasa juga mengenakan sekatan ketat terhadap media. Akhbar tempatan malah gagal mengemas kini edisi dalam talian mereka. Sebahagian besar akhbar juga tidak dapat dicetak selama berbulan-bulan kerana perintah berkurung dan sekatan lain. Tiada laporan mengenai wilayah itu boleh sampai ke saluran berita di India dan dunia. IIOJK hampir kekal terputus daripada seluruh dunia.

Pemansuhan status istimewa Kashmir itu disertai dengan penahanan kira-kira 15,000 warga Kashmir yang tidak bersalah termasuk pemimpin Hurriyat, aktivis politik, peguam, pembela hak asasi manusia dan pemimpin organisasi agama, perdagangan dan sosial. Semua pemimpin penentangan, termasuk Syed Ali Gilani dan Mirwaiz Umar Farooq, diletakkan di bawah tahanan rumah atau ditahan di penjara. Malah bekas ketua menteri, Farooq Abdullah, Omar Abdullah dan Mehbooba Mufti, diletakkan di bawah tahanan rumah.

Semasa tindakan keras tentera ini, lebih 8 juta warga Kashmir telah dikurung di rumah mereka tanpa berkomunikasi. Pengepungan tentera yang berterusan selama berbulan-bulan mencetuskan krisis kemanusiaan apabila orang ramai menghadapi kekurangan akut barangan keperluan, ubat-ubatan yang menyelamatkan nyawa dan makanan bayi. Pada masa yang sama, tentera India mempergiatkan operasi ganas dan sejak 5 Ogos 2019 hingga 30 Jun, tahun ini, tentera India telah membunuh lebih 690 warga Kashmir dan mencederakan sekurang-kurangnya 3,903 yang lain dengan menggunakan kekerasan ke atas penunjuk perasaan yang aman. Tentera telah merosakkan lebih 1,022 rumah dan struktur serta mencabul 118 wanita.

Berikutan tindakan haramnya pada 5 Ogos, kerajaan Modi melanjutkan beberapa undang-undang persekutuan dan memperkenalkan peraturan domisil baharu ke Kashmir yang diduduki. Dalam pelanggaran berat resolusi PBB dan undang-undang antarabangsa, ia dilaporkan telah memberikan status domisil kepada lebih 5 juta orang, majoriti daripada mereka dipercayai bukan Hindu Kashmir termasuk beberapa pegawai IAS. Kebimbangan sudah matang bahawa lebih daripada 800,000 askar India dan lebih 600,000 buruh asing yang hadir di wilayah itu juga mungkin diberikan status domisil dalam beberapa hari dan bulan akan datang.

Juga sebagai sebahagian daripada dasar anti-Islam, rejim BJP menggantikan nama Muslim tempat dan jabatan penting dengan nama Hindu di Kashmir. Ulang tahun kelahiran bekas Ketua Menteri, Sheikh Abdullah, dan Hari Syahid Kashmir pada 13 Julai telah digugurkan daripada senarai cuti umum. Ia telah mula dengan sewenang-wenangnya memecat kakitangan Islam dari jabatan kerajaan kerana bersimpati dengan gerakan penentangan. Sejak April, 2021, hampir sedozen pekerja sedemikian telah dipecat atas nama ‘ancaman terhadap keselamatan India’ tanpa menjelaskan kepada mereka atas dasar apa mereka dipecat dan tanpa memberi mereka peluang perwakilan yang adil. Rejim Modi telah memulakan proses persempadanan semula Lok Sabha dan kawasan pilihan raya di J&K dengan tujuan untuk memberi lebih banyak kerusi kepada kawasan yang didominasi Hindu di bahagian Jammu.

Motif
Objektif asas di sebalik pemansuhan Perkara 370 dan 35A adalah untuk menukar majoriti Islam IIOJK kepada minoriti dengan menetap India Hindu dalam jumlah yang besar. Ini sememangnya boleh menjejaskan keputusan yang memihak kepada India jika New Delhi terpaksa mengadakan plebisit di Jammu dan Kashmir pada bila-bila masa pada masa akan datang. Ia juga bertujuan untuk merosakkan intipati resolusi PBB di mana Jammu dan Kashmir adalah wilayah yang dipertikaikan dan nasibnya akan ditentukan oleh rakyat Kashmir melalui penggunaan hak mereka untuk menentukan nasib sendiri. Matlamatnya juga adalah untuk menamatkan sahsiah Muslim IIOJK.

Respon Pakistan
Langkah 5 Ogos kerajaan Modi menyebabkan kebencian yang kuat di seluruh Pakistan. Rakyat dan kerajaan Pakistan menyatakan solidariti dengan penduduk IIOJK dan mengesahkan sokongan berterusan mereka kepada perjuangan Kashmir. Kepimpinan Pakistan dengan berkesan menonjolkan di forum global penderitaan rakyat wilayah yang diduduki. Kementerian Luar Pakistan sentiasa mengemas kini pemimpin dunia mengenai kekejaman India ke atas penduduk wilayah yang diduduki. Sejak 05 Ogos 2019, Parlimen Pakistan telah meluluskan beberapa resolusi menyatakan solidariti dengan rakyat IIOJK yang tertindas dan mengutuk tindakan haram India di wilayah itu.

Sebagai sebahagian daripada programnya, Kerajaan Pakistan mengumumkan untuk merayakan ‘Youm-eIstehsal’ (Hari Eksploitasi) pada 5 Ogos untuk menandakan ulang tahun pembatalan status istimewa IIOJK oleh India. Tujuan utama di sebalik memerhatikan majlis itu adalah untuk menunjukkan solidariti dengan penduduk IIOJK, mendedahkan kekejaman India serta reka bentuk jahatnya terhadap mereka.

Tahun lalu, pada ‘Youm-e-Istehsal’, kerajaan Pakistan mengatur pelbagai acara untuk mengecam tindakan India terhadap orang Kashmir serta kekejaman yang dilakukan oleh tentera India di wilayah yang diduduki. Selain itu, satu sesi khas Senat telah dipanggil untuk mengutuk tindakan penindasan India dan juga memberi penghormatan kepada pengorbanan yang ditawarkan oleh orang Kashmir untuk hak mereka yang tidak boleh dipisahkan untuk menentukan nasib sendiri. Kerajaan juga menamakan Lebuhraya Kashmir Islamabad sebagai Lebuhraya Srinagar.

Reaksi Dunia
Tindakan haram yang diambil oleh kerajaan Modi pada dan selepas 05 Ogos 2019 di pusat Kashmir yang diduduki telah mencetuskan pertikaian Kashmir di seluruh dunia. Usaha keras Pakistan dan situasi hak asasi manusia yang suram yang disebabkan oleh pengepungan tentera yang berterusan di wilayah yang diduduki meyakinkan Majlis Keselamatan PBB untuk mengadakan sesinya di Kashmir tiga kali pertama selepas tempoh lebih 50 tahun. Berikutan ketegangan yang semakin memuncak antara Pakistan dan India, Setiausaha Agung PBB Antonio Guterres dan bekas Presiden AS Donald Trump berulang kali menawarkan pengantaraan untuk menyelesaikan pertikaian Kashmir. Pesuruhjaya Tinggi Hak Asasi Manusia PBB, Michelle Bachelet, beberapa ahli parlimen UK dan penggubal undang-undang AS serta badan dunia termasuk OIC, Amnesty International dan Pemerhati Hak Asasi Manusia telah menyatakan kebimbangan serius terhadap situasi hak di IIOJK. Badan pemantau antarabangsa, Genocide Watch dalam satu kenyataan menyatakan kebimbangan pembunuhan beramai-ramai terhadap umat Islam yang tinggal di Kashmir yang diduduki dan negeri Assam di India.

Penentangan warga Kashmir

Sejak 1947, pencerobohan India menghadapi tentangan hebat daripada penduduk Jammu dan Kashmir. Penduduk wilayah yang diduduki memberi dorongan kepada perjuangan mereka untuk mendapatkan hak mereka yang tidak boleh dicabut pada tahun 1989. Selama tiga tahun berturut-turut dari 2008 hingga 2010, beribu-ribu orang pergi ke jalan-jalan di Srinagar dan bandar-bandar utama lain setiap hari, menuntut kebebasan daripada kaum India. kuk. Kashmir yang diduduki menyaksikan satu lagi pemberontakan besar-besaran berikutan pembunuhan di luar undang-undang seorang pemimpin belia popular, Burhan Wani, pada 08 Julai 2016. Daripada menghormati sentimen rakyat Kashmir, New Delhi bertindak balas dengan kekerasan, mengakibatkan pembunuhan ratusan penunjuk perasaan dan mencederakan beribu-ribu. Tentera India telah membunuh 95,806 warga Kashmir dan menangkap 161,878 yang lain sejak Januari 1989 sehingga kini. Tentera juga telah mencabul 11,244 wanita dan memusnahkan 110,413 bangunan dalam tempoh tersebut.

Adalah fakta bahawa walaupun menghadapi jenis kekejaman India yang paling teruk, warga Kashmir yang berani sentiasa menentang semua tindakan anti-Kashmir yang dimulakan oleh New Delhi pada masa lalu dan bertekad untuk menggagalkan muslihat terbaru rejim Modi juga. Sebenarnya tindakan haram India pada 5 Ogos telah mengukuhkan lagi tekad Kashmir dan menjadikan mereka lebih teguh menentang pendudukan haramnya. Memandangkan pertikaian Kashmir yang tidak dapat diselesaikan adalah tong serbuk yang berpotensi di rantau ini, sudah tiba masanya untuk masyarakat global, khususnya PBB untuk tampil ke hadapan dalam cara yang besar untuk menghentikan serangan New Delhi terhadap identiti warga Kashmir dan status majoriti Muslim dan memulakan langkah untuk menyelesaikan pertikaian Kashmir mengikut aspirasi rakyat Kashmir tanpa berlengah lagi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *