Tourism
Ammar (kanan) menerima cenderamata daripada Nurhayati ( Sumber Foto: Ihsan Jabatan Penerangan Sabah )

KOTA KINABALU, SABAH – Tourism Malaysia, dengan kerjasama Malaysia Aviation Group (MAG) melancarkan “Fly Borneo Specials Vol.1 – The Adventure Begins Here!” dalam usaha mempromosikan Sabah, Sarawak dan Labuan melalui rakan kongsi syarikat penerbangan melalui Firefly dan MASwings.

Lebih daripada empat puluh empat pakej percutian daripada lawatan sehari kepada lawatan selama seminggu telah dicipta untuk memenuhi setiap tahap minat dan umur.

Mengetengahkan destinasi Borneo Malaysia, pakej mampu milik ini juga disusun dalam brosur digital dan bercetak untuk pengembara menerokai pengembaraan lasak negeri, budaya berwarna-warni dan flora dan fauna eksotik.

Majlis pelancaran hari ini disempurnakan Datuk Ketua Pengarah Tourism Malaysia, Datuk Dr Ammar Abd Ghapar Ketua Pegawai Operasi MASwings, Suresh Singam.

Ammar berkata kerjasama dengan MAG menandakan kejayaan dalam meningkatkan trafik domestik, khususnya di Malaysia Timur melalui rangkaian syarikat penerbangan itu.

“Oleh itu, saya berharap risalah ini akan membantu meningkatkan lagi pelancongan di Sabah, Sarawak dan Labuan kerana Firefly dan MASwings telah bergabung tenaga untuk menawarkan diskaun tambang penerbangan serta bayaran tempat pelancongan bagi menyokong pakej percutian tempatan.

“Tambahan pula, pelancong domestik ke Borneo Malaysia iaitu Sabah mencatatkan jumlah ketibaan 853,100 dari Januari hingga Jun 2023, berbanding 664,533 dalam tempoh sama 2022, sekali gus menunjukkan peningkatan sebanyak 22 peratus.

“Statistik terkini ini tidak dapat dinafikan menunjukkan pertumbuhan pelancongan yang positif untuk Sabah,” katanya .

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Syarikat Penerbangan dari Malaysia Aviation Group, Ahmad Luqman Mohd Azmi berkata MAG berbangga berkhidmat sebagai rakan kongsi syarikat penerbangan.

“Sejak Firefly mengembangkan perkhidmatannya di dalam Sarawak dan Sabah, misi kami adalah untuk meningkatkan kesalinghubungan dalam wilayah ini.

“Oleh itu, kerjasama ini penting untuk mempercepatkan peluang pelancongan dan mencapai segmentasi pasaran baharu, terutamanya kepada pemain industri tempatan,” beliau berkata.

Dengan landskap semula jadi yang menakjubkan, serta kaya dengan sejarah dan budaya, pengembara boleh merebut pakej semua termasuk ini, bermula serendah RM210 seorang.

Maklumat lanjut mengenai pakej pelancongan boleh diperolehi daripada risalah digital, yang boleh dimuat turun melalui kod QR yang dipaparkan pada platform media sosial Tourism Malaysia Sabah di Facebook dan Instagram atau layari www.malaysia.travel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *