Hajiji
Axel Cruau ketika bertemu dengan Hajiji ( Sumber Foto: Ihsan JKM Sabah )

KOTA KINABALU, SABAH – Perancis adalah negara Kesatuan Eropah (EU) terbaharu yang tidak sabar untuk mengukuhkan hubungan ekonomi dua hala dengan Sabah.

Duta Besar Perancis ke Malaysia, Axel Cruau berkata, Sabah mempunyai potensi yang sangat baik dalam industri minyak dan gas, pemuliharaan hutan dan sektor pelancongan yang boleh diteliti oleh pelabur Perancis.

“Kami mempunyai syarikat Perancis yang membuka Club Med Borneo tidak lama lagi, dan kami sangat teruja mengenainya,” kata Cruau ketika bertemu Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor di Menara Kinabalu di sini, hari ini.

Club Med Borneo, sebuah resort tepi pantai 400 bilik mesra alam seluas 17 hektar di Kuala Penyu, dijangka dibuka menjelang tahun depan.

Cruau, yang memegang jawatan pada Februari tahun ini juga menyatakan bahawa ekonomi Sabah mempunyai potensi lagi dengan pemindahan ibu negara Indonesia ke Kalimantan.

Ketua Menteri berkata Sabah, di bawah pelan pembangunan Hala Tuju Sabah Maju Jaya, mengalu-alukan pelabur dan pelancong ke negeri itu.

“Kami ingin melihat lebih ramai pelancong Perancis datang ke Sabah. Sabah mempunyai banyak tawaran dengan kekayaan biodiversiti, terutamanya warisan dunia Gunung Kinabalu dan kepelbagaian budaya,” katanya.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *