Populariti gerakan Khalistan yang semakin meningkat di seluruh dunia telah mengecewakan kerajaan India pimpinan Narendra Modi. Rejim Modi sedang berusaha sedaya upaya untuk membendung gerakan popular ini dan menggunakan taktik berbeza untuk tujuan ini. Sikh yang tinggal di seluruh dunia meneruskan gerakan untuk penciptaan Khalistan dengan memisahkan Punjab dari India dan mengisytiharkannya sebagai negara yang berasingan untuk mereka.

Anggota pergerakan ini, yang diterajui oleh pertubuhan Sikhs for Justice (SFJ) yang berpangkalan di AS, telah mengadakan Referendum Khalistan di pelbagai bandar di beberapa negara termasuk UK, Kanada, Australia, Itali dan Switzerland dalam fasa berbeza bermula sejak 31 Oktober 2021

Berpuluh-puluh ribu orang Sikh yang tinggal di negara-negara ini telah menggunakan francais mereka, setakat ini dalam menyokong tanah air yang berasingan untuk mereka. Keputusan referendum akan diisytiharkan oleh Suruhanjaya Referendum Punjab selepas fasa terakhir pengundian dan penemuan latihan itu akan dikongsi dengan PBB, badan antarabangsa dan konsensus yang lebih luas akan diwujudkan mengenai penciptaan Khalistan. Referendum Khalistan telah menghantar mesej yang kuat kepada pertubuhan India untuk menamatkan diskriminasi terhadap orang Sikh dan memberi mereka hak kelahiran mereka untuk kebebasan. Kerana jengkel dengan tindakan itu, kerajaan India telah berusaha keras untuk menghalang referendum.

Ia telah mendekati negara-negara ini untuk menghentikan referendum ini tetapi mereka membenarkan perkara yang sama, mengisytiharkannya sebagai latihan demokrasi. Ia malah menyalahkan Pakistan berada di belakang referendum untuk Khalistan. Dalam percubaan terbaru, kerajaan India telah meminta negara rakannya seperti Kanada, AS, UK dan Australia supaya tidak memberi ruang kepada ahli gerakan Khalistan. Kenyataan Menteri Hal Ehwal Luar India itu dibuat selepas poster itu muncul di Kanada menjelang protes pro-Khalistan dianjurkan pada hari Sabtu (8 haribulan ini). Poster yang dinamakan Pesuruhjaya Tinggi India ke Ottawa Sanjay Kumar Verma, Konsul Jeneral Vancouver Manish, dan Konsul Jeneral Toronto Apoorva Srivastava telah terlibat dalam pembunuhan baru-baru ini ketua pergerakan Khalistan, Hardeep Singh Nijjar, yang ditembak mati oleh lelaki bersenjata tidak dikenali di Surrey, Vancouver pada 18 Jun tahun ini.

Orang Sikh percaya bahawa pembunuhan Nijjar adalah kerja tangan agensi perisikan India yang dilaksanakan melalui Pesuruhjaya Tinggi India kepada Ottawa Sanjay Kumar Verma, Konsul Jeneral Vancouver Manish, dan Konsul Jeneral Toronto Apoorva Srivastava. Sementara itu, India telah meminta kerajaan Perdana Menteri Kanada Justin Trudeau mengambil langkah tegas untuk menghalang penunjuk perasaan daripada berkumpul berdekatan dengan misi dan konsulat. Ia juga telah mengadakan perarakan di Kanada mengenai protes yang dirancang oleh organisasi pro-Khalistan di luar Suruhanjaya Tinggi India di Ottawa, dan konsulat di Toronto dan Vancouver. Dalam hal ini, Pesuruhjaya Tinggi Kanada ke India, Cameron MacKay, telah dipanggil untuk menyampaikan kebimbangan India, manakala nota lisan dihantar kepada Hal Ehwal Global Kanada, yang menguruskan hubungan diplomatik Kanada.


Komuniti Sikh telah mengumumkan untuk menganjurkan perhimpunan Gerakan Khalistan di seluruh dunia pada bulan ini untuk mengenang Hardeep Singh Nijjar. Perhimpunan itu akan berlangsung di Amerika Syarikat, United Kingdom, Kanada dan Australia, dengan acara dijadualkan di San Francisco, California, Toronto, Kanada dan Brisbane, Australia. Pada akhir perhimpunan, demonstrasi dan resolusi mengutuk akan dibentangkan di luar kedutaan India

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *