Untuk mengetengahkan Referendum Khalistan di Australia, lebih 31,000 orang Sikh memilih Referendum Khalistan di Sydney di tengah-tengah tentangan keras dari pemerintah India dan kempen peribadi PM India Modi untuk menghentikan orang Sikh daripada mengadakan fasa ketiga referendum di Australia.

Sydney, fasa Referendum Khalistan dianjurkan untuk memperingati ulang tahun Operasi Genosida Amritsar Bintang Biru 1984, ketika pihak berkuasa India membunuh ribuan orang Sikh semasa serangan paling berdarah di Sri Harmandir Sahib ( Kuil Emas ).

Dua minggu sebelum pengundian Referendum Khalistan di Sydney, PM Modi berada di Australia, di mana dia bertemu dengan pihak berkuasa pemerintah Australia dan mendesak mereka untuk menghentikan orang Sikh daripada terus mengundi tetapi pemerintah Australia memberitahu Modi bahawa seluruh Canberra menghormati kedudukan India seperti itu tidak dapat menghentikan warganya untuk menyatakan hak undang-undang dan demokratik mereka.

Sikh untuk Keadilan ( SFJ ) telah menempah pengundian Referendum Khalistan di empat tempat yang berbeza tetapi semua tempat akhirnya membatalkannya dengan menyebut masalah keselamatan dan organisasi sebagai kumpulan Hindutva, yang disokong oleh India, menimbulkan kebimbangan palsu mengenai potensi keganasan antara kumpulan Sikh dan Hindutva.

Sepanduk dan poster bersaiz besar digantung di luar tempat yang membawa slogan: “ Khalistan Referendum Australia, Shimla Capital pemisahan Punjab dari India ”; “ 1984 Sikh Genocide, 100 + Sikh dibakar hidup-hidup di dalam tungku oleh massa Hindu India ”; “ Referendum Khalistan, pertempuran terakhir untuk membebaskan Punjab ”; “ Referendum Khalistan – Punjab – Modal Shimla ”.

Sikh untuk Keadilan, Penasihat Umum Gurpatwant Singh Pannun berkata, “ Pengundian Referendum Sydney Khalistan adalah perjalanan luar biasa para penguasa berdaulat Sikh dari bulan Jun 1984 sambil mempertahankan Sri Akal Takht Sahib dengan ‘ peluru bom ’ hingga ‘ pengundian undi ’ pada tahun 2023 untuk membebaskan Punjab dari India pekerjaan. ”

Pannu berkata, jumlah pemilih Sydney adalah cerminan sokongan global yang sangat meningkat untuk pembebasan Punjab dari penjajahan India. Dr. Bakhshish Singh Sandhu, Presiden Majlis Khalistan mengatakan: “ Sikh dalam ribuan mereka di Sydney telah mengirim pesan yang jelas bahawa mereka ingin pembebasan Punjab dari penjajahan India, dengan cara yang sama orang Hindu mendapat kebebasan dari Raj British.

Kami berada di bawah pendudukan India dan satu-satunya jalan keluar adalah pembebasan. Kami akan membebaskan Punjab untuk menyelamatkan Punjab dari India, untuk memelihara nilai, agama dan budaya kita. Puluhan ribu orang Sikh telah mengambil bahagian dalam Referendum Khalistan di seluruh dunia untuk menyatakan hak demokratik mereka secara damai. ”

Menurut bancian 2021, sekitar 230,000 orang Sikh tinggal di Australia tetapi orang Sikh tempatan mengatakan jumlah sebenarnya hampir 300,000. Jumlah orang Sikh di Australia adalah 130,000 pada tahun 2016. Menurut bancian tahun 2021, jumlah penganut Hindu di Australia sekitar 700,000. Jumlah Sikh tertinggi tinggal di Melbourne, diikuti oleh Sydney dan Brisbane.

Pengundian Referendum di Sydney adalah fasa ketiga kempen Australia. Fasa pertama diadakan di Melbourne pada bulan Januari, ketika lebih dari 50,000 orang Sikh keluar untuk memberikan suara. Fasa kedua diadakan di Brisbane pada bulan Mac, di mana lebih daripada 11,000

Sikh telah memilih. Sepanjang tempoh ini, pemerintah India berkempen untuk menggagalkan pemungutan suara menggunakan tekanan diplomatik tetapi gagal.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *