Kemalangan
Mayat penunggang motosikal merempuh belakang kenderaan Mistubishi Triton yang berhenti di lampu isyarat merah Jalan Lintas berhampiran Puspakom ( Sumber Foto: Ihsan IPD KK )

KOTA KINABALU, SABAH – Seorang penunggang motosikal berusia 25 tahun kehilangan nyawa apabila merempuh belakang sebuah kenderaan Mistubishi Triton yang berhenti di lampu isyarat merah Jalan Lintas berhampiran Puspakom menghala ke Kolombong di sini pada Selasa.

Mangsa, seorang pekerja am di bahagian swasta sedang menunggang motosikal jenis Yamaha Y16ZR dalam kejadian 5.46 pagi itu.

Ketua Polis Daerah Kota Kinabalu, ACP Mohd Zaidi Abdullah berkata lelaki itu disahkan meninggal dunia oleh Pegawai Perubatan di lokasi kemalangan pada jam 6.10 pagi.

“Kenderaan pacuan empat roda Mitsubishi Triton dipandu oleh seorang lelaki tempatan berusia 64 tahun yang bekerja sebagai kontraktor.

“Siasatan awal di lokasi kejadian mendapati pemandu tersebut bergerak dari Iramanis menuju ke Kota Marudu.

“Apabila sampai di lampu isyarat Puspakom, Jalan Lintas, pemandu kenderaan berhenti di lorong tengah disebabkan lampu isyarat pada masa itu berwarna merah.

“Namun, secara tiba-tiba datang sebuah motosikal ditunggang mangsa telah merempuh belakang kenderaan dari arah belakang menyebabkannya bersama motosikal tercampak di atas jalan.

“Hasil semakan lanjut melalui rakaman CCTV Jabatan Kerja Raya yang ada berdekatan lampu isyarat telah menunjukkan mangsa menunggang motosikal dengan melulu dengan kelajuan yang tinggi pada masa kejadian,” katanya dalam sebuah kenyataan.

Kes disiasat di bawah Seksyen 41(1) APJ 1987.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *