Christina
Christina menyampaikan sumbangan RM5,000 berbentuk cek replika kepada Presiden Pertubuhan Bagi Orang-Orang Pekak Sabah, Ng Kah Ghor yang disaksikan Presiden SWEPA, Sitti B Damsal ( Sumber Foto: Ihsan KePKAS )

KOTA KINABALU, SABAH – Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Haji Noor berkata pemerkasaan wanita adalah tinggi dalam agenda kerajaan negeri.

Menurutnya, ini jelas dilihat dalam peruntukan RM5.83 juta di bawah Bajet Negeri bagi melaksanakan program pembangunan wanita melalui Jabatan Hal Ehwal Wanita Sabah (JHEWA) bagi tahun 2023.

Beliau berkata, kerajaan negeri mengalu-alukan pertubuhan yang sehaluan seperti Persatuan Usahawan dan Profesional Wanita Sabah (SWEPA) untuk melengkapkan usaha memperkasakan wanita.

“Kami berusaha untuk memastikan wanita mendapat peluang dan faedah yang sama,” katanya pada Majlis Sambutan Ulang Tahun Ke-30 SWEPA dan Makan Malam Amal di Magellan Sutera di sini, malam tadi.

Teks ucapan beliau disampaikan oleh Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew.

Mengucapkan tahniah kepada SWEPA kerana mencapai ulang tahun yang penting, Ketua Menteri gembira mengetahui bahawa teras misi SWEPA adalah dedikasinya untuk memperkasakan wanita melalui pembangunan kemahiran dan pengetahuan.

“Anda secara konsisten telah membuktikan komitmen anda untuk memupuk dan meningkatkan bakat wanita melalui pelbagai program latihan, bengkel dan inisiatif bimbingan.

“Dalam proses itu, ramai wanita telah dilengkapi dengan pengetahuan, kemahiran, dan keyakinan untuk memecahkan halangan dan cemerlang dalam pelbagai bidang,” katanya.

Hajiji menggesa SWEPA untuk meneruskan perjalanannya yang terpuji, melebarkan sayapnya untuk menyentuh lebih ramai orang dan berusaha untuk mencapai tahap yang lebih tinggi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *