Hajiji
Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Noor ( Sumber Foto: Gambar Google )

KOTA KINABALU, SABAH – Keputusan Mahkamah Rayuan Paris membuktikan pendirian Malaysia khususnya Sabah terhadap tuntutan Sulu yang tidak mempunyai apa-apa merit dalam hal itu.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor, mengalu-alukan kemenangan itu sambil berkata ia mengukuhkan lagi kedudukan Sabah dalam Persekutuan Malaysia.

Beliau mengulangi bahawa rakyat Sabah telah memilih untuk bersama-sama membentuk Persekutuan Malaysia melalui Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) dan oleh itu, sebarang tuntutan luar terhadap negeri Sabah tidak akan diiktiraf langsung oleh rakyat.

“Kerajaan negeri Sabah mengalu-alukan keputusan ini dan berharap kerajaan Malaysia akan mengambil semua tindakan yang sewajarnya untuk menamatkan tuntutan itu untuk selama-lamanya.

“Sabah melalui Jabatan Peguam Negara akan terus memainkan peranan bersama
Peguam Negara Persekutuan dalam menangani kes ini,” katanya.

Penimbang tara yang dilantik mahkamah Sepanyol untuk kes penuntut Sulu, Gonzalo Stampa, pada 5 Mei 2020 dikenali sebagai “anugerah separa”.

Stampa memindahkan timbang tara ke Paris selepas mahkamah Sepanyol yang sama membatalkan pelantikannya sebagai penimbang tara pada Jun 2021.

Keputusan Mahkamah Rayuan Paris bermakna bahawa tuntutan pampasan AS$14.9 (RM68) billion sebagai “anugerah akhir” yang diberikan oleh Stampa selepas memindahkan timbang tara ke Paris pada 28 Februari 2022 tidak boleh dikuatkuasakan terhadap Malaysia.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *