Joniston
Joniston menerima beras sebagai hadiah alu-aluan daripada pemilik rumah semasa Moginakan di Kampung Tiong Tomburung ( Sumber Foto: Ihsan STB )

KIULU, SABAH – Daerah di Sabah harus mempertimbangkan untuk mencipta kalendar Kaamatan yang komprehensif untuk mempamerkan budaya Pesta Kaamatan Sabah.

Membuat cadangan itu, Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Joniston Bangkuai berkata inisiatif itu membolehkan pelancong merasai luar bandar Sabah.

Beliau berkata usaha sama itu perlu melibatkan wakil dari setiap daerah yang bekerjasama rapat dengan masyarakat setempat dan Ketua Lampung .

“Kalendar itu harus disediakan kepada pelancong dan agensi pelancongan supaya mereka boleh merancang jadual perjalanan semasa perayaan Kaamatan selama sebulan pada Mei.

“Dengan adanya kalendar yang ditetapkan, ianya akan memudahkan Lembaga Pelancongan Sabah (STB) membantu usaha promosi,” katanya pada perasmian Sambutan Kaamatan di Kampung Ponohuon di sini, Isnin lepas 

Joniston, yang juga pengerusi STB, berkata kalendar Pesta Kaamatan ini akan menyumbang kepada pengagihan peluang pelancongan yang saksama di seluruh daerah Sabah.

“Dengan mempamerkan perayaan Kaamatan di kampung yang berbeza, kalendar itu bertujuan untuk mempromosikan landskap pelancongan yang lebih inklusif dan seimbang, menggalakkan pengunjung menerokai kawasan yang kurang dikenali dan menyokong ekonomi tempatan.

“Inisiatif ini juga selaras dengan matlamat pelancongan mampan negeri, memastikan manfaat ekonomi pelancongan sampai ke seluruh pelusuk Sabah,” tambahnya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *