Joniston
Joniston melancarkan Dewan Muhibbah Kampung Taginambur bernilai RM250,000 sempena sambutan PDM Taginambur Kaamatan ( Sumber Foto: Ihsan STB )

TUARAN, SABAH – Perancangan sedang dijalankan untuk menubuhkan pusat maklumat pelancongan di Pekan Nabalu bagi memanfaatkan lokasinya yang strategik dan penyertaan penduduk kampung dalam pelancongan berasaskan komuniti (CoBT) di kampung sekitar.

Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah Datuk Joniston Bangkuai berkata dengan adanya Pusat Maklumat Pelancongan Pekan Nabalu, ianya akan membantu mempromosikam dan meningkatkan pengalaman pelancongan secara keseluruhan untuk pengunjung.

“Kementerian mengiktiraf kepentingan Pekan Nabalu sebagai lokasi strategik dan percaya pusat itu akan memainkan peranan penting dalam meningkatkan infrastruktur dan penawaran pelancongan di kawasan itu.

“Lebih-lebih lagi, CoBT telah mendapat momentum dengan penglibatan aktif penduduk kampung setempat.

“Pusat pelancongan boleh mengukuhkan lagi penglibatan ini, menyediakan maklumat dan perkhidmatan berharga kepada pelancong yang merancang untuk meneroka keajaiban alam semula jadi, peluang pengembaraan dan budaya di kawasan itu,” katanya.

Joniston berkata demikian pada majlis pelancaran Dewan Muhibbah Kampung Taginambur yang bernilai RM250,000 sempena sambutan PDM Taginambur Kaamatan, semalam.

Pekan Nabalu, yang terletak dalam kawasan DUN Kiulu, terletak di tengah-tengah masyarakat Orang Asli Kadazan-Dusun.

Ia merupakan tempat persinggahan yang popular untuk pelancong ke Taman Kinabalu dan titik permulaan yang ideal untuk pengunjung menerokai tarikan dan aktiviti pelancongan eko, budaya dan pertanian di kawasan itu.

Joniston, yang juga Pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah (STB) turut menambah inisiatif pusat pelancongan itu sejajar dengan rancangan untuk menganjurkan Pesta Nanas dan Buah-buahan di Pekan Nabalu sert visi mempromosikan pelancongan luar bandar, khususnya di kawasan Kiulu dan Kedamaian.

“Pusat pelancongan itu akan memudahkan akses ke tapak berasaskan alam semula jadi, ladang, ladang, dan agropelancongan, menawarkan pengunjung peluang unik untuk mempelajari amalan pertanian tempatan, mengambil bahagian dalam memetik buah-buahan, dan mencuba hasil segar,” katanya.

Pada majlis itu, Joniston menyerahkan kunci Projek Perumahan Rakyat (PPR) kepada dua penduduk kampung, Yanim Linggou dari Kampung Balabakan Kiulu dan Diana Sabin dari Kampung Taginambur.

Turut hadir Penolong Pegawai Daerah Kiulu Justin Ginduk dan Ketua Pembangunan Rakyat Kiulu Golubi Guntarek.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *